Tuesday 19 April 2011

Penempatan Masyarakat Bengkulu di Malaysia

Dimano bada oghang Bengkulu di Malaysia?? Nido la banyak tempat yang ramai oghang bengkulu di Malaysia ni. Ini senarai yang aku tau baie... ado oghang ngicek di Kedah ado kampung yang ramai oghang Bengkulu. Jak dulu aku cubo nalak o tapi nido betemu. Ni snarai yang aku tau:


1. Kg. Bangkahulu, Gemas, Negeri sembilan - majoriti oghang Serawai
2. Kg Sg. Choh, Rawang, Selangor - majoriti oghang Bulang (orang Lembak)
3. Kg. Sg. Kembong Hulu, Semenyih, Selangor - majoriti oghang Serawai
4. Kg. Sg. Merab, kajang, Selangor - majoriti oghang Serawai
5. Kg. Padang, Behrang Station, Perak - majoriti Serawai, tapi kicek o la bercampur, yang berkicek  Bulang pun ramai walaupun asal oghang Serawai
6. Kg. Masjid, Kg. Paya Lebar dan Kg. Sg. Pagi, semua di Sg. Selisek, Hulu Selangor - disini campur2, suku Bulang ado suku Serawai pun ado. Kebanyakan oghang di kampung2 ini buliah ngicek Bulang dengan Serawai.

Sesapo yang tau kampung2 lain yang ado oghang Bengkulu tulong la enjuak tau aku.... buliah la berayak nak nginak kehidupan oghang Bengkulu di situ...

44 comments:

  1. kg.bangkahulu gemas, n9 hadir! ado juga oghang bengkulu di kelantan tp didaerah mano nido pulo keruan nian..

    ReplyDelete
  2. aku bengkulu pondok chegar pendang ramai org kita disini.Tapi kami dah cakap kedah.bapa org sg chu,mak sg pagi.penempatan di sini sejak 1930 an.keluarga di behrang uztaz yassin,selisik wan hak.sg chu haji dahalan,dan cik awi mereka ni keturunan abu hasan adik beradik cik awi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arwah tok wan sy(hj elias) dan arwah ayah sy(hj salleh)pnh mnetap di pondok chegar,dulu kt situ ada org bg nama kg.selangor sbb ramai org bengkulu dr selangor duduk situ,skrg arwah tokwan dh balik sg.choh sbelum mninggal,sy skrg dok d puchong selangor

      Delete
    2. Aku pernah sekali ke Pondok Chegar ziarah keluargo sebelah mak, ustazah Jamilah dgn keluargo Wak Limah. Cik Awie tu sekampung dgn aku, kawan baik mak aku. Pai aku tau ramai Bengkulu di Pondok Chegar. InsyaAllah nanti ku berayak lagi.

      Delete
    3. Salam, ni adik kKak Kamilah ke? Kita sedara

      Delete
    4. Saya ada pergi ke Pondok Chegar. Wak Lot, Kak Jamilah tu sedara saya.

      Delete
  3. salam ,saya pelajar tingkatan 6 Atas di SMK Sungai Choh berminat untuk membuat satu tajuk tesis/kajian mengenai asal-usul nama Sungai Choh serta bangsa bengkulu di Sungai Choh . diharap encik/tuan boleh berikan kerjasama untuk sebarang info tambahan untuk dimanfaatkan generasi akan datang. terima kasih

    ~017-6885790~
    fahmi

    ReplyDelete
  4. Salam Kenal, semoga sejahtera dan damai selalu bersama saudara2 ku di Malaysia , Saya Gusnan Mulyadi , blogg ku www.gusnan-mulyadi.blogspot.com , Face Book Goesnan Goendoel atau Dang Gusnan ..

    Senang dan terharu membaca tulisan kawan2 di sini... tenyato masih ponyo minat besak dengan asal usul jak di bengkulu...

    Aku Alamat di Bengkulu, bila saudara2 ada kesempatan ke Bengkulu mohon Singgah ke rumah kami di Bengkulu Jalan Pangerang Natadirja...

    Wass

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara Gusnan sila layari FB Persatuan Bengkulu Malaysia untuk melihat perkembangan serta aktiviti warga Malaysia berketurunan bengkulu....terimakasih

      Delete
    2. saya ingin bertanya mengenai bengkulu di kampun bang kulu gemas
      macam mane

      Delete
    3. Nak tanya tentang apa tuan?

      Delete
    4. W’salam. Arwah bak aku lahir di Kg. Bamgkahulu tapi netap di kampung mak di Behrang. Adik2 bak ku Wan Achin, Busu Mamat, arwah Cik Kiah dgn Cik Inot. Aku selalu jugo ke Kg. Bengkulu tu. Sedaro2 belah bak ramai lagi disitu.

      Delete
  5. Spo yg bso mngcek bhso bgkulu...ajrin ambo we

    ReplyDelete
    Replies
    1. kamu ngecek ini bhso rame2..bhso bandar bengkulu..aku ngerti tp aku keturnan bengkulu lembak..lahir di malaysia

      Delete
    2. Aku wang lembak bengkulu , kterunan jak dusun mane dang?

      Delete
  6. Spo yg bso mngcek bhso bgkulu...ajrin ambo we

    ReplyDelete
    Replies
    1. puri2 tolong besa ku mahu siap kan kerja sejarah projek untuk kerja kursus sekolah
      bole anda tolong sye

      Delete
  7. ambo oghang bengkulu...
    ...
    dduk kat johor

    ReplyDelete
  8. Ambo ughang Kampar Riau. Di Malaysia pun ghamai juo keturunan ocu Kampar. Ughang Kampar mghantau ke malaysia sojak tahun 1400-an

    ReplyDelete
  9. saya berminat untuk mengkaji asal usul masyarakat bengkulu di malaysia

    ReplyDelete
  10. Aku ini keturunan bengkulu bulang atau dlm bahasa lain bengkulu lembak..setahu aku di bengkulu ada bermacam2 jenis bengkulu contohnya biasa kita dengar bulang,serawai,rejang dan ada lagi..tapi saya tidak ingat..moyang saya haji taib keturunan bengkulu yg pertama dtg ke sg choh,rawang,selangor,malaysia..

    ReplyDelete
  11. Kg nenek moyang di lagan ,bengkulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh dusun lagan , parak ngan tapanku

      Delete
    2. Kapan-kapan, mainlah ke lagan. Make pacak ingat dengan bengkulu terus. Aku wang lembak jugek, dengan lagan dusun ku sebelahan. Menurut cerite datuk ku, sanak kami banyak di malaysia

      Delete
  12. Silat cekak bengkulu ada dekat mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. serendah ade silat cekak..tp silat tu bukan asal bengkulu

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  14. Salam..,Aku wang lembak sungei chuh...

    ReplyDelete
  15. wow...wang kitey gale..parak mane do.kiki..dikit2 baie..diey pacak kecek wang kapong..haha..salam semua

    ReplyDelete
  16. Ku wang jembatan kecik,datuk ku latief bin illa,ade adik datuk ku nye dulu jaman tentra itam pindah ke maleysia,dulu masih galak ngirim surat,kini ilang komunikasi,kabarnye nye tinggal disunga choh

    ReplyDelete
  17. Salam. Aku jak kg. Bangkahulu gemas. Cucung jiwang@yunus, imam kg. Nek aku salbiah@makminah sbb anak sulong o namo aminah. Wo minah masih hidup lagi, umur dh 90lebih,tinggal di sg.merab kajang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      Saya sedang mencari anak keturunan puyang jiwang yg merupakan saudara puyang saya yg merantau ke malaya pada tahun 1920an. Puyang saya bernama siwang bin jinang yg merantau ke tanah jambi juga di tahun 1920an. Jika ada yang membaca tulisan saya isi harap whatsapp 085266762450
      Atau email firdausdz@rocketmail.com

      Delete
  18. Assalamualaikum sanak segalo yg ado dimalaysia....

    ReplyDelete
  19. Buliah kito berjumpo.. aku anak jati urang bangkahulu. bak dan mak aku urang bangkahulu.

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum.aku anak bangkahulu juge mak ku shamsiah(cham) wang bangkahulu behrang stesen nenek ku batnah(kenuit)datuk ku wang sungai chu jamal.mak ku arai-arai ngicek mengkulu.die ngumak die buleh.ku ikak name baie wang kulu tapi nido pacak nian lah.dikit-dikit baie yak bak ku wang kampar lah campur gale. segal ngicek mengkulu.segal gicek kamapr.boleh lah dari die pandai.ha sedaro maro ramai di di sungai chu.wan meran.wan rapi.wan rasul.wan peli.wang behrang die payang ngicek lah mejoriti ramai kaum kerabat ku.hehehe kampung padang.dulu ade main rabana.kini kak sundut nian nak nalak.maaf yo die pacak nian.tapi arai2 mak momot hee.tapi sayang mak ku woi.die tahu lah kalau nido ado mak macam mano lah.salam sanak sedaro yo wan.haha wang mengkulu galey alap.putih lok wang cina.walaupun kebanyakka. galey hidung mancung(kembang)hehehe

    ReplyDelete
  21. Wang kite gale.. Aku Wang Lembak Sg. Chu.. Anak Ujang Sar.. ✌🏻

    ReplyDelete
  22. Kebele ade waktu, wang bengkulu di malaysia. Mainlah ke bengkulu, jangan lupe ngecek. Make pacak silaturahmi. Ntah nak busik jugek aku ke malaysia dilek

    ReplyDelete
  23. Datuk, nenek dan ibu aku adalah suku original lembak bulang asal Sg. Chu. Ketiga3 ni lahir Kg Sg. Chu.

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum, Salam perkenalan sedaro. Aku Mat(Mohamad Azri) jak kapong sungai choh suku bulang/lembak

    ReplyDelete